toeters en sandalen - Reisverslag uit Bangalore, India van Mark Dirksen - WaarBenJij.nu toeters en sandalen - Reisverslag uit Bangalore, India van Mark Dirksen - WaarBenJij.nu

toeters en sandalen

Door: Mark Dirksen

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 Oktober 2009 | India, Bangalore

Hierbij dan even een levensteken uit India.
De vlucht naar Chennai verliep vlot en de taxi naar mijn hotel in het midden van de nacht zo mogelijk nog vlotter. Het schijnt hier zo blijkbaar gebruikelijk te zijn dat men in het verkeer altijd zo snel mogelijk van a naar b moet gaan en mijn taxi hield zich keurig aan deze vuistregel. Luid toeterend scheurden we iedereen voorbij en in de binnenstad aangekomen moest hij nog maar even vragen hoe we bij mijn hotel moesten komen.
Chennai was een zeer drukke en chaotische stad zonder straatnamen ( althans ik zag ze niet ), dus nauwelijks referentiepunten zodat het lastig was je hier te coordineren. Verder was het er zeer warm en door het vaak ontbreken van een stoep werd lopend de stad verkennen een heus avontuur.
Even de eerste dag mijn treinkaartje geregeld in het station ( waar voor buitenlanders een speciaal loket was voorzien en ik niet in de andere lange rijen hoefde aan te schuiven ).
6 euro voor 362km is niet echt veel vond ik, en dan zit ik nog in een airco compartiment.
Rondlopend door de stad word je gek van het getoeter van auto's, riksja's, vrachtwagens. Als de koeien, honden en geiten, die zelfs ook in deze grote stad op de weg lopen, hadden kunnen toeteren hadden ze het ook gedaan. Wel valt me op dat tijdens zo'n dollemansrit in zo'n riksja, waarbij allerlei capriolen wordt uitgehaald om maar voor en tussen anderen door te komen, de chauffeur zeer kalm blijft en zich totaal niet boos maakt of ook maar enigszins opwindt.
De mensen lopen bijna allemaal op sandalen en de vrouwen dragen een soort kleedje in vaak felle kleuren. Ook dragen veel vrouwen een stip op hun voorhoofd. Dit heeft niets met darten te maken maar schijnt een soort derde oog te zin wat heilig is voor de Hindu's.
's avonds merk je dan wel dat het een zeer arm land is want je ziet hele volksstammen op straat slapen en dat is toch iets dat wij totaal niet gewend zijn. Echt een schrijnend gezicht !
De 2e dag een stukje langs het strand gelopen ( het schijnt een van de grootste en breedste ter wereld te zijn ) maar deze was zo goed als leeg. Een stukje zuidelijker liep ik een gebied binnen waar de vissers wonen en hun 's nachts gevangen waar te koop aanboden. Het strand hier was een grote vuilnisbelt en ook hier waren weer kippen / geiten en honden te bespeuren die overal rond liepen. Sommige van deze huizen ( je kan het soms haast geen huizen noemen ) waren nog gehavend van de gevolgen van de Tsunami die hier ook aan land kwam.
De trein naar Bangalore was een belevenis. De Indiase spoorwegen waren de grootste werkgever ter wereld en nu zijn ze nummer 2 ( de grootste is het Chinese Volksleger ).
Ik had gelukkig een " duurder " ticket en een redelijk goede zitplaats. De 2e klas wagens zijn bijna net veewagens en zitten volledig volgepropt. Na 6,5 uur kwam ik in Bangalore aan en ook hier bracht de riksja chauffeur me in vliegensvlug tempo naar mijn hotel.
De eerste indruk van Bangalore ( 8 miljoen inwoners ) is dat deze meer kosmopolitisch is dan Chennai gezien de grotere aanwezigheid van expats en bar's / cinema's, billboards etc.
Vandaag ga ik de stad wat verder verkennen.
Morgennacht neem ik de nachttrein naar Madurai en de volgende dag via Coimbatore naar een " hill station " Ooty wat in de bergen nog een Engelse atmosfeer uitmoet ademen.
Groeten uit Bangalore
Mark



  • 10 Oktober 2009 - 08:05

    Maarten:

    Hé Mark,

    Mooi begin zeg. En wat je zegt een "duurder" ticket, 't is allemaal zo relatief hè.

    Groeten,
    Maarten

  • 10 Oktober 2009 - 09:08

    Erwin:

    Geniet lekker van de stad. Pas op voor koeien, anders krijg jij ook een stipje op je hoofd!

    Cheers,

    Erwin

  • 10 Oktober 2009 - 10:42

    Jenny:

    Hey Mark,

    Je hebt iig internet gevonden! :D
    Heel veel plezier de komende dagen!

    Groetjes,
    Jenny

  • 10 Oktober 2009 - 22:37

    Johan:

    Hebben ze daar eigenlijk La Chouffe ??? :-)

  • 11 Oktober 2009 - 09:35

    Peter:

    Darts :-)
    lol :-)

  • 12 Oktober 2009 - 10:54

    Gerdy:

    een tip: spicy the way in is spicy the way out ;)

  • 12 Oktober 2009 - 16:59

    Koen:

    fijn te lezen dat je goed aangekomen en even snel weer vertrokken bent! ;-)

  • 14 Oktober 2009 - 09:46

    Ada:

    Verslag gelezen, wordt je er niet doodmoe van al die herrie.
    Wel geweldig om een keer mee te maken.
    goede reis verder.

  • 14 Oktober 2009 - 19:37

    Debbie:

    chaotisch, warm, armoedig en vies ... ooh wat ben ik jaloers :-)

  • 15 Oktober 2009 - 18:45

    Rut:

    Mooi verslag. Zou wel even wilen ruilen.


  • 16 Oktober 2009 - 11:04

    Ilse:

    Ideaal om een wagen te huren en zelf wat rond te snorren Mark ;-)
    Je bent nog maar pas begonnen, maar het klinkt al allemaal heerlijk !

    Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Mark

Actief sinds 16 Sept. 2009
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 84781

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2015 - 24 November 2015

Moskow to Harbin by train over Kazachstan

07 November 2013 - 01 December 2013

Madagascar adventure

09 November 2012 - 02 December 2012

Birma trekking en Similan diving experience

06 Oktober 2009 - 08 Mei 2010

moeder van al mijn wereldreizen

Landen bezocht: